Skip to content

Amazon Ads campagnes, begrijpen en optimaliseren van je ACoS

Blog > Amazon Ads campagnes, begrijpen en optimaliseren van je ACoS

Amazon Ads campagnes, begrijpen en optimaliseren van je ACoS

Adverteren op Amazon stelt je in staat om snel je zichtbaarheid in de zoekresultaten te vergroten, bekendheid te verwerven en je verkoop te laten stijgen. Om op Amazon advertising te slagen, moet je echter begrijpen hoe het in elkaar zit en de prestatie-indicatoren onder de knie krijgen die je in staat stellen je marketingbudget te beheren.

Ons Amazon ads agentschap biedt je de mogelijkheid om een belangrijke KPI in reclame te ontdekken: de Amazon ACoS

Als je begrijpt hoe deze KPI wordt berekend, kan je de prestaties van al je reclamecampagnes analyseren, of het nu om gesponsorde producten of gesponsorde merken gaat.

ACoS definitie

ACoS is het acroniem voor “Advertising Cost of Sales”.

Amazon geeft de volgende définitie:

ACoS is het percentage van de omzet dat aan reclame wordt besteed. ACoS = totale uitgaven ÷ totale verkoop x 100

In andere woorden, de ACoS van Amazons PPC-campagnes is het bedrag aan advertentie-uitgaven dat wordt geïnvesteerd om 1€ aan inkomsten te genereren, uitgedrukt in percentage.

Deze KPI is het equivalent van ROAS (return on advertising spend) voor Google Ads campagnes.

Bekijk hoe wet het wordt berekend, om het beter te begrijpen.

Hoe wordt ACoS berekend?

ACoS wordt berekend door je advertentie-uitgaven te delen door de inkomsten die door je advertenties worden gegenereerd en te vermenigvuldigen met 100.

ACoS = (Amazon advertentie-uitgaven/ inkomsten) x 100

Neem een concreet voorbeeld:

Je hebt een budget van €100 uitgegeven aan je Product Gesponsorde campagnes

Deze campagnes leverden een omzet op van 150 euro.

We delen dan (100 /150) x 100 = 66.66

De ACoS van de campagnes is dus 67%.

Dat wil zeggen, 0,67 euro voor 1 euro aan inkomsten.

De ACoS is een indicator die in het oog moet worden gehouden om je campagnes te optimaliseren en de reclamebudgetten te voorspellen die je nodig hebt om nieuwe klanten te winnen.

Wat is het verschil tussen ACoS en ROAS?

ROAS (Return on Advertsing Spend) is ook een KPI die de winstgevendheid van je CPC-campagnes (of PPC in engels) berekent.

Deze wordt berekend door de gegenereerde omzet te delen door het uitgegeven bedrag.

Het wordt als waarde uitgedrukt, in tegenstelling tot de ACoS die in percentage wordt weergegeven.

Het kan daarom als referentie-index voor de winstgevendheid worden gebruikt.

Hoe meer dit aantal stijgt, hoe meer de winstgevendheid van je reclamecampagnes verbetert.

Bijvoorbeeld, als we het bovenstaande voorbeeld nemen.

Roas = Omzet / reclame-uitgaven

RoAS = 150/100 = 1.5

Wat is de gemiddelde ACoS op Amazon?

Wat is een goede ACoS? Hoewel dit een goede vraag is, is het veel moeilijker om een duidelijk antwoord te geven omdat elk productaanbod en elk bedrijf anders is. Als je bijvoorbeeld verbruiksgoederen verkoopt en regelmatig terugkerende verkopen hebt, kan je rentabiliteitsdoelstelling voor het werven van een nieuwe klant soepeler zijn dan voor een handelaar met een lage aankoopfrequentie, omdat je weet dat de verworven klant al na een paar maanden winstgevend zal worden. Om de ideale ACoS voor je bedrijf te bepalen moet je het bedrag van je winstmarge kennen om je break-even punt te bepalen, d.w.z. het maximale bedrag dat je aan reclame kan besteden om in evenwicht te blijven.

Hoe optimaliseer je je ACoS (of ROI) op Amazon?

Om de winstgevendheid van je Amazon Advertising campagnes te maximaliseren, moet je regelmatig rapporten genereren en de verschillende KPI’s analyseren, zodat je kan nagaan welke campagne-elementen presteren en welke niet.
Trefwoord targeting optimaliseren
Analyseer regelmatig de zoektermen en trefwoorden die je advertentie activeren om na te gaan welke sleutelwoorden je de meeste winst of de hoogste verkoopvolume opleveren.
  • Pauzeer bepaalde trefwoorden
    • Zoekwoorden die te veel van je budget verbruiken
    • Zoekwoorden die boven je break-even punt liggen
    • Zoekwoorden die klikken, maar geen omzet genereren.
  • Verhoog biedingen of budget op top performers
  • Test de automatische biedstrategieën die in de Amazon Ads tools worden aangeboden
  • Maak lijsten van irrelevante trefwoorden om van je targeting uit te sluiten
Optimaliseer de targeting per product en productcategorie
Het Amazon Advertising platform biedt de mogelijkheid om je advertentiecampagnes uit te voeren op basis van product- of productcategorie-targeting. Net als bij keyword targeting moet je verslagen genereren om de meest effectieve targeting voor je bedrijfsdoelstellingen te bepalen.
Focus op je beste SKU’s
De beste manier om je ACoS te optimaliseren is door de 20/80 regel toe te passen op je reclamecampagnes. Laat je marketingbudget het niet toe om op je volledige inventaris te adverteren? Hou je budget vrij voor de 20% van je aanbiedingen die 80% van je omzet opleveren. Het verbeteren van de prestaties van je campagnes en je ACoS is een langdurig proces. Door je advertenties regelmatig uit te zenden en te analyseren zal je erin slagen je doelstellingen te bereiken en je rentabiliteit te verbeteren. Ons Amazon Ads expert agency heeft een aantal gespecialiseerde tools ontwikkeld om een fijnere analyse uit te voeren, dan mogelijk is, met de Amazon interface. Wil je dat we je helpen met het opzetten en optimaliseren van je Amazon-advertenties?
Inscription newsletter
Newsletter FR